Jag har bytt adress till www.LittleDessert.se

Du blir omdirigerad dit om 5 sekunder.

RSS bloglovin
2010-03-05

Morotskaka med julströssel



Ingredienser:
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 & 1/2 tsk kanel
125 g smör eller margarin
1 & 3/4 dl strösocker
2 ägg
4 dl fint riven morot
rivet skal av 1 citron
florsocker
smör och ströbröd

Gör så här:
1. Värm ugnen till 200°. Smörj en form med smör och bröa med ströbröd. Rör rumsvarmt smör och socker pösigt. Rör i ett ägg i taget till en smet. Finriv morötterna. Skrubba citronen noga, finriv och blanda med morotsraspet. Rör ner.

2. Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ner kanel i mjölblandningen. Rör till sist i mjölblandningen i smeten. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter tills smeten släpper i kanten och en sticka känns torr om du sticker in den i kakan.

3. Ta ut kakan och låt den stå i formen i 10 minuter innan du stjälper upp den. Låt lite florsocker “snöa” över kakan när det är dags att sätta den på bordet.



Therese - http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/ - 2010-03-05 @ 14:09:53

Morotskaka är ju så gott, ha ett recept som jag fått av min farmor som jag vårdar ömt..

Kommentera inlägget







Bagare/konditor

Bor
Stockholm
Ålder
20
Om mig
Jag heter Jennifer och är 19 år och bor i Stockholm. Att baka är ett av mina största intressen. På min blogg visar jag upp vad jag gör på min fritid. Tårtor och Cupcakes är mina absoluta favoriter.