Jag har bytt adress till www.LittleDessert.se

Du blir omdirigerad dit om 5 sekunder.

RSS bloglovin
2009-12-06

Lussebullar

Ingredienser:
200 200 g smör
5 5 dl mjölk
2 2 kuvert saffran 1-2 g
1 1 paket jäst
1 2 dl socker
2 2 st medelstora ägg
16 16 dl vetemjöl

Russin till garnering
1 st ägg att pensla med
1

Gör så här

Smält smöret, häll i mjölken och låt det hela bli 37°, om du använder torrjäst ska temperaturen ligga kring 40grader. Tillsätt saffran.

Smula ner jästen i en bunke. Häll den finger­varma saffransmjölken över den lösta jästen i bunken, knäck ner äggen och rör om igen. Blanda i sockret.

Blanda i det mesta av vete­mjölet, och rör ner det i bunken. Låt degen jäsa övertäckt i sin bunke i 1-1.5 timme.

Värm ugnen till 200°. Täck två plåtar med bakplåtspapper.

Dela degen i lagsomstora delar och ringla till Sformade bullar eller annan valfri form.

Pensla med lättvispat ägg.

Grädda i ca 10 minuter. Låt lussebullarna svalna.



Sofi - http://ampernos.blogg.se/ - 2009-12-06 @ 15:02:57

Mums!

Jag ska definitivt göra lussebullar snart.

Synd bara att saffran är så rövigt dyrt. Köpte ett paket igår: 37:-

Kommentera inlägget







Bagare/konditor

Bor
Stockholm
Ålder
20
Om mig
Jag heter Jennifer och är 19 år och bor i Stockholm. Att baka är ett av mina största intressen. På min blogg visar jag upp vad jag gör på min fritid. Tårtor och Cupcakes är mina absoluta favoriter.